RSS 2.0

att leva som sofia

Vet inte hur många gånger jag ställt frågan "Varför jag?" vet ej heller hur många gånger jag kommer att ställa den. Men jag kommer aldrig få svar på frågan. Jag kommer alltid leva i grubblerier och försöka komma på någon logisk förklaring till mitt mående. Jag har en sjukdom, varför kan jag inte acceptera det? Varför kan inte folk runt omkring mig acceptera? En sjokdom precis som cancer, man vet inte hur det slutar. Jag har varit nära döden och ibland bara känslomässigt och ibland bokstavligen.
Tänk er att en dag går jag till skolan och känner mig som en bra människa, jag är glad och känner att det kommer bli en bra dag men jag kan inte stanna i den känslan för helt plötsligt gör jag saker jag inte vill eller det känns inte som att det är jag som styr. Jag säger massa konstiga saker osv. Jag kan inte vara mig själv.
Nästa dag när jag vaknar har jag en sten i bröstet, eller det känns så iaf och jag vill inte gå ut för jag känner mig så ful, dålig etc. Jag vill inte veta av mina bästa vänner ens och samtidigt har man känslan av att man är helt ensam. Vad gör jag för nytta? Vem behöver mig? Varför behöver dom mig? Jag känner mig sinnesjuk i dom situationerna ibland. Vissa perioder har jag ätstörningsproblem andra självdestruktivt beteende, det har yttrat sig i hallucinationer/psykoser, socialfobi osv. Nu mår jag bättre och har inte haft så mycket problem det detta den senaste tiden, det är mest socoailaproblem som uppstår när jag mår såhär. Jag vägrar gå ut för jag är rädd att träffa gamla vänner som tagit studenten och har ett anständigt liv.

Jag undrar om jag någonsin kommer klara av ett förhållande, att ha en egen häst, skaffa egen hun, flytta hemifrån, sköta min ekonomi, betala räkningar. Jag tycker det är en kraftansträning att duscha så hur ljus är min framtid med tanke på det?

Jag kan inte planera längre fram än några dagar. Jag får panik när jag har planerat för mycket helt enkelt och då kommer ångesten och tankarna snurrar och det slutar med att jag sover bort dagarna.

Ordet bordeline betyder gränslinje och kallas även emotionellt instabil personlighetsstörning.
Bipolär sjukdom räknas som en av de tio mest handikappande sjukdomar.

Jag vet inte vad jag ville få ut av den här texten. Men nu vet ni lite mer och jag har fått skriva av mig.
xx

Kommentarer
Postat av: Joss

Jag älskar dig med eller utan sjukdom, även fast jag hatar den! Finns alltid här för dig precis som du finns där för mig. Du är så bra att jag får ont i bröstet av att tänka vilken liten människa jag vore utan dig. Jag behöver dig, vet inte vem jag var innan jag träffade dig.. /Din Jossan

2010-11-05 @ 23:07:47
Postat av: Marie

Du är grym ! Keep it up

2010-11-05 @ 23:13:00
Postat av: linda

Men då lill-soff :(

Så himla tråkigt och onödigt att någon ska behöva må sådär :(



Jag tycker oxå om dig oavsett och är övertygad om att du kommer ha en ljus framtid!!!



<3

/linda

2010-11-05 @ 23:13:14
Postat av: Lådan

Tack för alla fina kommentarer <3

2010-11-06 @ 08:19:12
URL: http://fulldisclosure.blogg.se/
Postat av: Sandra "LyxMamman"

Heiii.. Ville bara säga att du inte är ensam om att kämpa mot psykiska sjukdomar. Trodde själv aldrig att jag skulle bli bättre, speciellt eftersom ingen förstod mig. Så länge man aldrig slutar kämpa så blir det oftast bättre.// Kram Sandra

2010-11-06 @ 09:08:12
URL: http://sandraelena.blogg.se/
Postat av: kalle johansson fb

hej stark läsning.. känner igen mycket... tror du kanske kan få lite hjälp att må lite bättre av min blogg kanske... kram

2010-11-06 @ 10:04:52
URL: http://carlsa.blogg.se/
Postat av: jenna

Coool header bild! :D

2010-11-06 @ 10:06:26
URL: http://jennaoberdieck.blogg.se/
Postat av: Robin

Bipolär sjukdom, det låter bekant på något sätt. Just ja, det var ju någon engelsk dokumentär på tv om det där. Ett kamera team fick följa bland annat ett barn som hade den typen av sjukdom.



Så jag har full förståelse för att det är jobbigt. Hoppas att forskning inom ämnet kan leda till något som kan lindra din sjukdom (eller bota den helt). Du får ha en bra helg!

2010-11-06 @ 10:33:07
URL: http://gamingground.blogg.se/
Postat av: Jenniiiiiffer

bra blogg!

2010-11-06 @ 11:05:34
URL: http://jenniferholmqvist.devote.se
Postat av: Lådan

Tack så mycket för all respons, det var såklart svårt att skriva detta inlägg <3

2010-11-06 @ 12:00:11
URL: http://fulldisclosure.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Om mig Jag heter Sofia och är 21 år. Utbildar mig till ridledare på islandshästar. Djur, film och musik är största intresset. Skriver om åsikter, tankar och känslor.

Enjoy! ENJOY!